Veterinärbesök

Olle och jag hade en inbokad tid till veterinären idag klockan 10.30.
Jag fick väcka Olle som inte är så morgonpigg.
Hjälpa honom upp  på sätet i bilen och så iväg.
Veterinären är en vi haft de senaste 5 åren så det är en
inte så negativ sak för någon av hundarna.
Jag brukar hitta på en kul grej med dem före och efter
veterinärbesöket.
Gå en sväng och eller leka lite.
Det fungerar så ingen av våra hundar är rädda när vi går till veterinären
och det är ju skönt,iallafall för mig.
Visst vi har haft en stark misstanke om att det är något som är FEL
på Olle,mer än "bara"vanliga ålderskrämpor.
Det blev anamnes.Tusen frågor om allt ting.
Sedan gick hon igenom Olle och lyssnade på hjärta och lungor.
Hjärtat var starkt och fint och det lät inget konstigt om lungorna heller.
Tassen gicks igenom.Det är ju den där hältan som han haft sedan
Astrid klämde honom i ytterdörren.Det behövde han verkligen inte.
Nästa gång vi får besök skall jag vara mer vaksam.
Nåväl.
Lite ser Olle och lite hör han oxå.
Han klarar sig bra ändå,sa veterinären.
Så var det hostan.Olle hostade lite lämpligt så veterinären fick höra detta.
Vi får ta en lungröntgen,sa hon då.
Så vi fick vänta lite. En djursjukvårdare kom och hämtade oss.
Vill du vara med?frågade hon.Jag vet inte vad jag tänkte på när jag svarade nej.
Det var nog bara så att jag helst av allt ville vara på en helt annan plats
där och då.
Men så blev det så långtråkigt att vänta så jag närmade mig röntgen,
då jag hörde Olle gnälla till.
Försjutton det är ju som med barnen,man bara känner igen  ljudet.
Näe,här måste jag in.
Precis när jag skulle öppna och gå in i röntgenrummet
öppnades dörren och veterinären slank iväg och jag slank in.
Jodå,jag var tvungen och gå in och hjälpa till då de skulle ha Olle
att ligga på rygg på röntgenbordet.
Det var väl inte en go ställning,
men med lite övertalning så fick vi tagit den bliden och en från
sidan och en från bröstet.
Det var jobbigt,tyckte Olle,med röntgen,men han klarade det utan lugnande.
Sedan blev det blodprovstagning. Inte ett knyst sa han.
Han behövde bara lite hjälp upp på bordet.
Direkt efter blev jag och Olle inkallade till veterinären för
att se röntgenplåtarna.
-Det ser inte så bra ut.
-Se här och se här.
-Förträngningar i lungorna och en konstig fläck.
-Det här är nog tumörer.
-Måste konsultera min kollega i morgon.
-Vill du vänta på provsvaren på blodet eller åka hem.
-Jag ringer dig sen.
2700 kronor fattigare, plus foder för Otto 600 kronor
åkte vi hem.
Jag åkte inom vårdcentralen och hämtade ett intyg som läkaren
nu äntligen fått på pränt.
Hem och läsa och så dricka lite kaffe och skriva ett kuvert och så iväg igen.
Nu stod det Qigong på schemat.
Brevet till FK.s inläsningscentral  i Östersund postades.
Hemma igen.
Veterinären ringde 17.30.
Proverna så väl inte så konstiga ut. 
Lite förhöjning av det mesta men inte så konstigt för en hund med Olles ålder.
Vi inväntar nu veterinärens konsultation med kollegan.
Olle är trött.men glad och äter bra.
Kissar och bajsar normalt.
Det finns väl inte så mycket att göra med lungorna.
Bara att vänta och se vad som händer.
Så länge som han inte har ont och har en god livskvalitet
så får han finnas kvar här hos oss i Ryk.
Hur lång tid det blir visste inte veterinären.
Det kan röra sig om relativt lång respektive kort tid.
Operation är inte aktuell med tanke på Olles ålder.
Det mesta får ske på Olles villkor nu.
Vi får ta en dag i sänder. 

Och så har vi ju denne lille kille.



Postat av: Gökboet

Nä....

Fy tusan för veterinärbesök och jobbiga besked... Jag håller tummarna och tänker på både Olle och dig!

KRAM!

2010-09-21 @ 00:15:31
URL: http://gokboet.blogspot.com




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: