Vad är värst

Ibland undrar jag.

Cancer är en fruktansvärd sjukdom med enormt mycket lidande för somliga.
Det kan innebära en dödsdom men inte nödvändigtvis. De allra flesta blir som
tur är helt friska. Men det finns en bra sak med cancer. Som patient blir man
mycket seriöst mottagen inom vården. Det forskas hela tiden kring cancer.

Så finns det psykisk ohälsa av alla de slag. Det är också en jävelusisk sjukdom.
Ofta kan den vara rent av paralyserande. Visst forskas det angående
psykisk ohälsa oxå,men bemötandet som man får som patient är väsenskild.
Det här kan även vara en dödlig sjukdom.

Men min upplevelse av att ha haft bägge sjukdomarna är följande.
Jag kan inte riktigt säga vad som är värst.
Konstigt.
Finns det någon därute i cyberspace som har någon erfarenhet
av något liknande?

Att ha cancer innebär ingen skuld och skam på samma
sätt som psykisk ohälsa gör, även om det ofta är så att
man dragit på sig cancern genom felaktig livsföring, typ
rökning,felaktig kost och alltför mycket solande. Och nu talar jag enbart om
vuxna cancersjuka, inte barn. För varför ett barn får en cancersjukdom
övergår mitt förstånd.

ja jag vet.
Det finns massor av mediciner för att lindra psykiska tillstånd.
Men boten då?
Var finns den?
Massor av människor tar livet av sig varje år i Sverige för att
de inte orkar med sin sjukdom.






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: