Hög ångestnivå.

Just nu är det en hög ångestnivå i mig.
Vet inte riktigt varför.
Kan kanske bero på att jag läser mycket om
mindfulness?
Men att tillämpa detta är rena rama paradoxen för mig.
Så har jag aldrig hanterat min ångest tidigare.
Jag brukar ju försöka förtränga,kämpa emot och ignorera.
Nu skall jag acceptera och känna och jag vet inte vad.
Det är iallafall precis tvärtemot hur jag normalt brukar försöka hantera
ångesten.

Kanske beror det på att jag måste agera
väldigt snart.
Min anställning upphör ju den siste april.
Kan inte påstå att jag kan stå till arbetsmarknadens förfogande
den 3 maj.
Så jag måste antingen få ett läkarintyg och se om FK accepterar
en sjukskrivning,eller gå till AF och se vad de kan göra för mig.
En jobbig situation alltså.
Säkert finns här en stor anledning till att må sämre än normalt.
Ångesten river i mig från tidig morgon.
Då försöker jag tillgripa de medel som jag nu har
att tillgå.
De jag fått genom KBT terapin.
Det går sådär.
Kanske det är värst i början som med medicinering?
Jag vet inte.
Finns det någon där ute som har erfarenheter att dela
med sig?
Ni brukar ha så stor erfarenhet och brukar kunna vara
mig behjälpliga,så kom igen.



Postat av: anna

ja du vännen! min erfarenhet av mina månader med Herr Ågren, är att han ofta kommer några dagar upp till en hel vecka EFTER något stressigt hänt...som ett efterskalv eller så.



vad gäller KBT kommer jag inte ihåg om det blev värre...men det tog fem sex veckor i intensiv terapi innan "poletten" trillade ner, men då kom vändningen direkt som blixt från klar himmel typ!



skynda långsamt....ofta så lägger man ett värde i ex KBT att "nu när jag går i KBT ska, måste, bör det blir bättre" men det är oxå lite fel, och ger en omedveten stress...nu måste jag bli frisk för nu får jag allaverktyg att jobba med typ....



inte förrän man släpper kraven att KBT ska göra något för en, och man som du skriver bara ÄR i ångesten, låter den inte hindra det man vill göra, ( fast där är det svårt:)) och bara vara i nuet..



ge det tid. det viktigaste av allt är att skynda låååångsamt och låta tanken få "gro" ett bra tag innan man kan vända tankesättet...



men kör OBSERVERA-UTAN-ATT -VÄRDERA-ELLER-BEDÖMMA om och om igen under två dagar, alltså gör saker, utan att lägga något värde i det ,eller tanke att "nu diskar jag...igen varför diskar alltid jag" utan istället:

"nu diskar jag, vattnet är lagom varmt på gränsen till hett, det är bubbligt tallriken jag håller i känns mjuk i kanterna...bla..bla...bla"

alltså bara observera vad du gör men inga stämplar "det är kul" eller det är "tråkigt" eller annat!



svårt? JA

nyttigt? JA

enkelt? nej.....



lycka till och jag tänker på dej! men du går igenom mycket så att ångesten ger sig till känna är helt naturligt....kramen!

2010-04-25 @ 11:01:18
URL: http://[email protected]




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: