Lite paus

Skall skriva detta lilla inlägg,men sedan tror jag att jag skall ta lite paus från bloggandet.
I morse när jag vaknade var det minus 16 grader och när Otto och jag gick ut så var det ungefär -5 grader.fast det var mulet ute.

Min bils batteri har krånglat hela vintern.
Det finns ingen "kräm" i detta batteri och så fort den stått stilla
någon dag eller två så startar inte bilen.
Igår fick jag ta makens bil till linedansen.
Trots att maken laddat batteriet så ville den inte starta idag,
så nu får jag investera i ett nytt batteri.
Hade jag inte haft tillgång till makens bil så hade jag väl missat såväl
linedansen som qigongen idag.
Det känns otryggt med ett dåligt batteri.
Tyvärr så gör inköpet ett stort hål i plånboken också,
men jag har inget annat val än att köpa ett nytt batteri.

Qigongen var skön som vanligt,
men jag blev lite nedstämd iallafall och anledningen därtill
är att jag berörs över så mycket som jag hör och ser.
Människor som liksom jag inte orkar arbeta längre och 
föralldel även "de så kallade fattigpensionärerna".
Det är beklämmande att klyftorna mellan fattiga och rika växer i Sverige.
Då kom jag att tänka på de som gick på soc när jag arbetade där.
Hur lever de idag?
Sedan har jag träffat så många människor som på grund av
långvarig sjukdom blivit av med en fast tjänst.
Att så många blir utförsäkrade från akassa och försäkringskassan.
Före 2006 var det nästan omöjligt att bli utförsäkrade i Sverige.
Det skyddsnät som fanns tidigare har effektivt blivit nedmonterat.
Det här är ett samhälle som jag känner att jag inte vill leva i.
Var har solidariteten och medmänskligheten tagit vägen?
Jag vill inte bli "utförsäkrad".
Jag vill ju inget hellre än att "göra rätt för mig".
Jag vill också kunna arbeta och bidra till samhällsutveckligen.
Jag vill inte tillhöra "det tärande betongblocket".
Ja,jag vet att jag inte skall tänka så mycket,
men det är lite av min personlighet.
Om jag fick önska,så önskade jag att jag kunde skaka av mig lite,
men det går inget vidare bra.
Det är inte nyttigt att fundera så mycket och att påverkas
av allt och alla.
Jag funderar inte bara på oss här i Sverige utan påverkas även av oron i arabvärlden.
Tycker det mesta här i världen känns skrämmande.
Samhällsutvecklingen lokal och globalt.
Och vår miljöpåverkan och jordens alla helveten.
Skit,skit.
Fy fan va jobbigt allt blir när man bara tänker och tänker.
Usch så många negativa funderingar jag fick.
Nu tar jag lite paus från bloggandet ett tag.
Jag skriver nog för mycket om allt och inget.
Lite sådana signaler har jag också plockat upp.
Vi får se hur det blir. 

Att tänka så mycket på allt möjligt är inte nyttigt för min lilla hjärna.
Det blir bara för mycket.
Måste ha en sil i huvudet. eller rättare sagt ett durkslag.
Orkar inte med allt.


Postat av: anna

god morgon lilla Mette:)



det är tunga tankar, själv har jag blivit otäckt "apatisk" för allt som händer runt omkring.

jag kan inte "ta in" det, då drar jag väl täcket över huvudet o reser mej aldrig mer.



jag har ju bedårande trevligt folk på f-kassan, och har aldrig upplevt något problem med dom, men när man läser om andra som har det blir man ju mörkrädd...



sil i huvudet?:) lät lite skoj fniss fniss

2011-02-22 @ 08:59:06
URL: http://gladmymlan.blogspot.com
Postat av: Gökboet

Hej rara Mette!



Ojojoj vad jag känner igen mig själv i dina tankar och grubblerier, men jag hoppas att du vill skriva några rader ibland och tala om hur du/ni har det....



Massor med varma kramar!

2011-02-22 @ 21:45:35
URL: http://wwwgokboet.blogspot.com




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: