Tankar i novembermörkret

Efter en fin solig vinterdag med en stärkande tur med hundarna sitter jag här i soffan och tänker.
Min man har alltid sagt att jag är naiv och alltför godtrogen i min människosyn.
Det är på det viset att jag har en grundsyn,att alla människor i grunden är goda.
Det är en människosyn som jag burit med mig hela livet.
Sedan är det ju klart att jag ibland haft tankar om det verkligen förhåller sig  så,med tanke på kriminalitet,krig och terror,sånt som är vardagsmat idag.
Men jag tror ändå att alla människor föds goda och att saker och ting måste ha gått fel på vägen.
Hur människan medvetet skulle vilja göra ont är för mig en väldigt främmande tanke.
I och för sig kan jag ju ha fel,men jag vill inte tro det.
Det är lättare att leva med den människosyn som jag har.
Kanke jag väljer att blunda för allt det onda i människorna och bara väljer att se det goda.Det må så vara.
I denna vecka har jag sett mkt godhet.Peter PC Carlsson som startade insamlingen i Maddes minne,har nått målet för insamlingen.På två månder har insamlingen nått 100.000 kronor målet.Så kom inte och säg att människor inte är goda.PC kände ju inte Madde,hade aldrig träffat henne och ändå berördes han så att han startade en insamling,och människorna runt om som gjorde så att målet nåddes.Så väljer jag att se människan,som god.Denna människosyn vill jag behålla livet ut . Jag har gjort och skall göra allt för att de människor jag kan påverka får liknande syn på mänskligheten.


Postat av: Anita o Uno

Det tycker jag är fint att du har den människosynen.Fortsätt med det. Jag delar den med dej helt klart!

Kram

2008-11-22 @ 23:56:38
URL: http://unoett.blogg.se/




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: