Sjukförsäkring

Visst är det ett"litet helvete att få cancer,men att bo i USA,och sakna sjukförsäkring,är tydligen ett mångdubbelt helvete.Alldeles nyss såg jag ett tv program på tv4fakta om sjukvården i USA. Då skall jag bara säga att hade jag bott där när jag blev sjuk,så hade jag  nog inte levt idag.
All den vård som jag fick skulle kostat flera hundratusentals  dollar i USA.Vem har då råd att bli sju.Fast det är ju inget man väljer att bli.
En familj där mannen tvingats sluta sitt arbete som vaktmästare när han blev sjuk,förlorade därmed sin sjukförsäkring och skulle då betala sin sjukvård och medicin själv. Astronomiska summor,flera hundratusentals dollar. Det säger ju sig själv att det är en omöjlighet,eller?Sjukvårdsförsäkringen för fattiga i USA verkar vara Moment 22,en omöjlig situation alltså.
En kvinna,samma sak.Hon sa upp sin telefon då hon inte orkade svara på alla inkassosamtal hela tiden.När hon fick cellgifter och mådde pyton av dem så var telefonsamtalen etter värre.Vid ett tillfälle då hon träffade nån  form av vårdgivare,frågade de vad hon tog för smärtan.Kvinnan berättade då att hon tog nått liknande Treo.Det hjälper ju inte mot cancersmärtor,men något annat hade hon inte råd att köpa.Ett så pass rikt land borde kunna ta bättre hand om sina medborgare.Näste president måste ta tag i detta.Och skulle det nu bli McCain,mot all förmodan så kommer aborträtten att försvinna.
Så vad gäller sjukvård så är jag himla glad att jag bor i Sverige.



Postat av: Anita o Uno

Ja och dom kallar sig framtidslandet! Många ser upp till deras system.Därför vi inte har det.I USA ser många upp till vårt system som nu plockas ner bit för bit.

Min äldsta dotter bodde i USA för 20 år sen och blev sjuk.Hon fick en propp så ung som hon var. Kom till privatklinik men var tvungen att betala 2000 kr. för att överhuvudtaget få bli inskriven.

Hon var försäkrad men var tvungen ändå att betala kontant. Usel vård, går inte in på det närmare men notan slutade på 90000 kr för knappt 10 dagar och ett läkage på hjärtat av medicin som här i Sverige var förbjuden! Privatklinik i New York! Enda trösten var som läkaren sa att hon skulle vara glad att prppen satt i knäet och inte i hjärnan!

Tack för det!

Näe säger jag bara.

Kram

2008-11-05 @ 20:09:31
URL: http://unoett.blogg.se/




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: