McCain/Obama?

Idag är det val i USA.
Konstigt nog vet jag nästan mer om amerikansk inrikespolitik,än svensk sådan,efter all den massmediabevakning som jag matats med hela 2008.Sådan bevakning är det inte när vi skall välja här,eller är det bara som jag tycker?Jag håller ju på Obama,nått annat vore otänkbart.Det känns otäckt att tänka sig att det skulle bli McCain.Hela hans retorik går,enligt mig,ut på krig.Hörde hans sista tal-att han ville ut på en sista "mission" och hans ärr som han fått i krig.Usch.Men varför är det amerikanska valet så viktigt för världen?Är verkligen USA så viktig längre.Förr fanns det ju två självklara stormakter,men finns det någon stormakt idag?
Jag är ju så gammal att jag minns"kalla kriget"och hur rädd jag var för det.Då var Sovjet och USA två verkliga stormakter som höll övriga världen i ett järngrepp men världen  har förändrats.Det talas om ett historiskt beslut,det amerikanska valet.Ja det är klart att om man tänker på att Obamas far kom ifrån Afrika och att Obama därför är "afroamerikan",så är det kanske historiskt.Fast det hade det ju varit om Hillery Clinton varit med oxå isåfall.Men det skall till mer än att det är en "afroamerikan eller en kvinna till för att göra det historiskt för mig.Det måste väl vara det man utträttar som gäller,inte ursprung eller kön.Så tänker lilla jag.Det är skönt att det snart är över så att mediabevakningen kan riktas på något annat.






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: