Det behöver ju inte "gå åt helvete"

Man hör alltid talas om att cancer är lika med döden.Just nu följer jag en serie på SVT som heter,himlen kan vänta.Det är så fantastikt att följa dessa människor som drabbats av en livshotande sjukdom,men som ändå inger så mycket styrka och livsglädje.Det är konstigt hur en sjukdom kan stärka,men det sägs ju att allt som inte dödar,stärker.Har själv märkt av den styrka och ändrade livssyn som en svår sjukdom ger.Märkligt egentligen,varför måste man bli sjuk,för att inse att livet är så underbart.Den här insikten borde alla få,fast utan sjukdom eller olycka.Allt förstärks,precis allt.Själv har jag fått ett större tålamod.Bara en sån sak.Kan tycka att människor gnäller väl mycket över småsaker.Det kommer jag aldrig mer att göra.Lätt att säga,tycker du,men jag vet.Denna gång vet jag bara.Den gången som vår dotter drabbades av en svår olycka tänkte jag samma sak.Aldrig att jag skulle klaga över småsaker mer,som en förkylning t.e.x,men så helt plötsligt var jag där igen,samma klagade över småsaker.Visst kunde jag komma på mig själv och tänka,nu är du där igen..........
Fast denna gång är insikten djupare ,nästan som nått religiöst,och så har det varit i snart tre år nu, och så kommer det att förbli.Ännu vet jag ju inte 100% att jag skall bli helt frisk.Några sådana garantier har inte getts mig.Men att få ett cancerbesked måste  inte innebära att man inte kan bli frisk,så mycket vet jag.Alla skall vi dö,det vet vi ju.Vem som helst får cancer ,eller en annan svår sjukdom,precis när som helst.Med den insikten går det inte att gå tillbaka till hur det var innan.Därför är varje dag lika underbar och den vetskapen skall jag bära med mig resten av livet.Det här är en väldigt positiv insikt som sjukdomen gett mig.Den skulle jag inte velat var utan.Det har kommit mycket positivt ur sjukdomen,mer positivt än negativt,kan jag tycka idag.Man får ett lite annorlunda perspektiv på  tillvaron.
DEN FRISKE HAR MÅNGA ÖNSKNINGAR,DEN SJUKE BARA EN.................................






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: